-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50319 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا مقام حضرت ابراهيم(ع) بالاتر است يا مقام حضرت علي(ع)؟
مقام حضرت علي(ع) افضل از ديگر انبيا غير از حضرت خاتم المرسلين مي باشد. دررابطه با دليل اين مسأله ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلي نقلي و حسي. (1) دلايل عقلي در رابطه با امور كلي مي باشند و درچنين موردي كه مقايسه دو امر جزئي است نبايد در جست و جوي آن بود. زيرا خارج از قلمرو براهين عقلي است. (2) دليل حسي نيز وجود ندارد زيرا اولا ما نظاره گر تمام اعمال و حركات آنها نيستيم تا بامقايسه شهودي از طريق كنش آنها حكم به برتري يكي بر ديگري نماييم. ثانيا اصلا فضايل و مقامات تجربه پذير نيستند مگر آن كه خواصي از طريق تجربه باطني حقايقي را دريافت دارند. (3) تنها مي ماند دليل نقلي. اين گونه ادله نيز چند دسته اند: روايات خاص و صريح روايات صريح و عام و روايات غيرصريح. الف) دسته اول رواياتي است كه به صراحت بر فضيلت اميرالمومنين(ع) بر شخص حضرت ابراهيم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان كه در احتجاج طبرسي آمده است كه از آن حضرت پيرامون اين مسأله سوال شد و فرمودند: من از ابراهيم(ع) برتر مي باشم. زيرا وقتي خداوند از قيامت و برانگيخته شدن مردگان باوي سخن گفت از خداوند درخواست نمود كه چگونگي آن را به وي بنماياند. خطاب آمد: {/B« أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ {w11-14w}{I2:260I}/}؟» جواب داد: {/B«لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي »{w19-20w}{I2:260I}/}. ولي من در مرتبه اي از يقين هستم كه: {Hلو كشف الغطأ ما ازددت يقيناH}؛{M اگر همه پرده هاي غيب كنار رود اندكي بر يقينم افزوده نگرددM} زيرا آن را اندك كاستي نيست تا بدين وسيله جبران گردد. ب) روايات عام آنهايند كه فضيلت اميرالموءمنين(ع) بر ديگر انبيا را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنكه در آنها نام شخص حضرت ابراهيم (ع) ذكر شده باشد. از جمله در جلد 11 بحارالانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: « قال رسول الله(ص): ان الله فضل انبيائه المرسلين علي ملائكه المقربين و فضلني علي جميع النبيين والمرسلين والفضل بعدي لك يا علي و للملائكه من بعدك ». اين مضمون در جلد 26 ص 335 نيز آمده است. ج) دسته سوم رواياتي است كه لفظا و صراحتا فضيلت بر برتري حكم نمي رانند. بلكه برتري پنج تن از ديگر مخلوقات از آنها استنباط و كشف مي شود. از جمله: 1- احاديثي كه نشان مي دهد حضرت آدم (ع) نور پنج تن را درعرش الهي مشاهده كرد. 2- احاديثي كه پيرامون توسل انبياي گذشته به اهل بيت وجود دارد. 3- حديث قدسي مرسله اي كه در آن خداوند به پيامبر (ص) فرموده است: «اگر تو نبودي جهان را نمي آفريدم و اگر علي نبود تو را نمي آفريدم و اگر فاطمه نبود هيچ يك را».

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.